Alberto Roberto Aché Rowbotton PDF Imprimir E-mail
IAE - Equipo Docente
alberto-ache
Candidato a Doctorado en Ciencias, Universidad Central de Venezuela (2008). Maestría en Epidemiología, London School of Hygiene & Tropical Medicine. Universidad de Londres. Reino Unido (1991). Especialidad Curso Internacional de Malaria y Saneamiento Ambiental, Escuela de Malariología, Dirección General de Malariología y Saneamiento Ambiental. Ministerio de Sanidad y Asistencia Social (1986). Médico Cirujano, Universidad de Oriente (1984).

Producción Intelectual
  • Aché, A; Beingolea, L; Jiménez, P. – Guía Andina de Vigilancia de Casos y Brotes para Ambitos de Frontera. Organismo Andino de Salud/Convenio Hipólito Unanue/IAESP “Dr. Arnoldo Gabaldon”. 2007.
  • Mariolga Berrizbeitia, Momar Ndao, Jose Bubis, Marcelo Gottschalk, Alberto Aché, Daysi Perdomo, Rafael Medina, Lilian Spencer, and Brian J Ward - 85- kDa protein of Trypanosoma cruzi purified by affinity chromatography used in the multiple antigen binding assay (MABA) for the diagnosis of Chagas disease in a Venezuelan rural community. New England Journal of Medicine. 2007 (En proceso de arbitraje).
  • Berrizbietia, M.; Momar, N.; Bubis, J.; Gottschalk, M.; Aché, A.; Lacouture, S.; Medina, M.; Ward, B. – Validation of an enzyme (EIA) for Chagas disease using different antigens of Trypanosoma cruzi: comparison between fixed-epimastigote, fixed-trypomastigote and trypomastigoste secreted-excreted antigens (TESA) in two different blood banks in Venezuela. Transfusion Medicine. Vol 16, pp.1–13. 2006
  • Berrizbietia, M.; Momar, N.; Bubis, J.; Gottschalk, M.; Aché, A.; Lacouture, S.; Medina, M.; Ward, B.– Purified excreted-secreted antigens from Trypanosoma cruzi trypomastigostes as diagnostic tools for Chagas’ disease. Journal of Clinical Microbiology. Vol. 44, No.2: 291-296. 2006.
  • Berrizbietia, M.; Momar, N.; Gottschalk, M.; Aché, A.; Vásquez, F.; Lacouture, S.; Medina, M.; Ward, B. – Development and comparison of enzyme immunoassays for diagnosis of Chagas’ disease using fixed forms of Trypanosoma cruzi (epimastigotes, amastigotes and trypomastigotes) and assessment of antigen stability for the three assays. Journal of Clinical Microbiology. Vol 42, No. 4: 1766-1769. 2004.
  • Aché, A.; Escorihuela, M.; Vivas, E.; Páez, E.; Miranda, L.; Matos, A.; Díaz, O; Izarra, E. – In vivo evaluation of of drug efficacy for falciparum infections in Venezuela. Tropical Medicine and International Health. Vol 7; No.9: 737-743. 2002.
  • Aché, A. & Matos, A. - Interrupting Chagas Disease Transmission in Venezuela. Rev. lnst. Med. trop. Sao Paulo. 43 (1): 37-43, Jan-Feb, 2001.
  • Barrera, R.; Grillet, M.E.; Rangel, Y.; Berti, J. & Aché, A. - Temporal and Spatial Patterns of Malaria Reinfection in Northeastern Venezuela. Am. J. Trop. Med. Hyg., 61(5), 1999.
  • Acreditado en el Programa de Promoción al Investigador (PPI) del FONACIT.
  • Asesor Científico de la Revista Investigación Clínica. 2007-2009.

Presentaciones de Trabajos

• Aché, A. Actividades de Control de Chagas en Venezuela. XXXI Jornadas Venezolanas de Microbiología “Dr. Sócrates Medina & Dra. Elba Aracelis Padrón”. Ciudad Bolívar, 5-7 de noviembre de 2007.
  • Aché, A.: Propuesta de Normas e Instrumentos de Vigilancia Epidemiológica para la Vigilancia Epidemiológica de Casos y Brotes, con énfasis en las zonas de frontera de los países del Área Andina. V Foro de Vigilancia Epidemiológica y Salud en las Fronteras. Convenio Hipólito Unanue/Comunidad Andina. Lima-Perú. 21-23 de marzo de 2005.
  • Carvajal, A.; Aché, A.; López, J. ; Ferreira, A. ; Silva, M. Evaluación terapeútica de 110 embarazadas con infecciones por VIH. Congreso Mundial de SIDA. Canadá. 2006.
  • Carvajal, A.; Aché, A.; López, J. ; Ferreira, A. ; Silva, M. Embarazadas seropositivas al VIH: Coinfección con otras infecciones de transmisión sexual . Jornadas Nacionales de Infectología. Puerto Ordaz. 2006.

Reconocimientos

• Ganador del Premio Daniela Chappard. XII Congreso Latinoamericano/VI Congreso Venezolano de Infectología/II Simposio Latinoamericano de Infecciones de Transmisión Sexual. Caracas, mayo de 2005
  • Ganador del I Premio de las II Jornadas Científicas del Colegio de Médicos del estado Bolívar. Ciudad Bolívar, septiembre de 2000.
  • Becario de Tropical Disease and Research/World Health Organization (TDR/OMS). Reino Unido. 1989-1991.
  • Duke of Edinburgh’s Silver Award. 1968
  • Queen’s Scout – HRH Elizabeth II R. 1967.

thumb alberto-ache  Alberto Aché
 Ana Gisela Pérez